Zielone Kompetencje

Aktualności

Baza Usług Rozwojowych  – logowanie od 01.01.2026

Szanowni Państwo, 

od 1 stycznia 2026 r. dostęp do konta w Bazie Usług Rozwojowych będzie możliwy wyłącznie za pośrednictwem login.gov.pl (https://www.gov.pl/web/login). 

Od nowego roku nie będzie można logować się do BUR za pomocą adresu e-mail i hasła. 

Oznacza to że każdy użytkownik, także ten mający konto w BUR przed 1 stycznia 2026 r. (np. jest trakcie realizacji usług rozwojowych), od nowego roku będzie musiał skorzystać z login.gov.pl. 

Nowe rozwiązanie zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa danych, brak konieczności zapamiętywania osobnych loginów i haseł oraz wygodny dostęp przy użyciu preferowanej metody logowania: 

  • Aplikacja mObywatel, 
  • Profil zaufany, 
  • Bankowość elektroniczna, 
  • E-dowód lub Use eID. 

W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt z Infolinią PARP:

  • tel. 801 332 202 lub 22 574 07 07 (dni robocze od 8:30 do 16:30), 
  • e-mail: info_uslugirozwojowe@parp.gov.pl, 
  • Kontakt z Administratorem BUR za pomocą funkcji „Zgłoś błąd”. W formularzu zgłoszeniowym należy wybrać temat „Problem z logowaniem”.
  • Baza pytań i odpowiedzi

Formularz informacji o pomocy de minimis – obowiązujący od  13.11.2025

W dniu 13 listopada 2025 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 października 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. poz. 1489). Wprowadza ono nowe wzory formularzy informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis.

W ramach ww. nowelizacji w formularzach wprowadzone zostały następujące zmiany:
1. Z dniem 1 stycznia 2025 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. poz. 1936), które wprowadziło nową Polską Klasyfikację Działalności (PKD 2025).
Zastąpiła ona dotychczas obowiązującą Polską Klasyfikację Działalności z 2007 r. (PKD 2007).
Równocześnie ze stosowaniem klasyfikacji PKD 2025 można jednak stosować dotychczasową klasyfikację PKD 2007, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2026 r.
W związku z powyższym w części A pkt 7 formularzy umożliwiono podmiotom ubiegającym się o pomoc de minimis wskazywanie zarówno nowych,
jak i dotychczas obowiązujących kodów PKD.
2. W treści Formularzy ograniczony został zakres informacji przedstawianych w części dotyczącej pomocy otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów, na pokrycie których ma być przeznaczona wnioskowana pomoc de minimis (część D formularzy). Ograniczony został w tym zakresie zakres informacji dotyczących podstawy prawnej udzielonej pomocy oraz usunięte zostało pytanie dotyczące wartości nominalnej pomocy.
3. W obu formularzach zostały również wprowadzone zmiany mające na celu wyeliminowanie istniejących wątpliwości w zakresie odpowiedniego ich
wypełniania, tj.:
a) w części B w pkt 1 doprecyzowane zostało pytanie, czy wobec podmiotu ubiegającego się o pomoc de minimis toczy się również postępowanie
upadłościowe lub restrukturyzacyjne.
b) w części C wykreślone zostały pytania dotyczące prowadzenia przez wnioskodawcę działalności w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu
produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury. Należy wskazać, że ww. sektory działalności co do zasady nie są wykluczone z możliwości udzielania pomocy de minimis. Pomoc nie może być udzielana w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych jedynie w następujących
przypadkach:
− kiedy wysokość pomocy jest ustalana na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na
rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą, 
− kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu przekazania jej w części lub w całości producentom surowców.
O wprowadzaniu ww. ograniczeń decyduje jednak podmiot udzielający pomocy, a nie wnioskodawca. W związku z czym, nie jest konieczne podawanie tego rodzaju informacji w formularzach.
c) w części D w pkt 4 w lit. e doprecyzowane zostało pytanie dotyczące lokalizacji przedsięwzięcia. Wnioskodawca będzie musiał wskazać dokładny adres
realizacji przedsięwzięcia lub ewentualnie nazwę podregionu, w którym dany projekt ma zostać zrealizowany.
d) w części D w pkt 4 w lit. h dodany został przypis, w jaki sposób należy definiować moment rozpoczęcia prac nad przedsięwzięciem.

Uczestnicy projektu – pismo z dnia 22.10.2025

Szanowni Państwo,
w związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi grupy docelowej, upoważnionej do korzystania z usług rozwojowych zgodnie z Rekomendacją Rady Programowej ds. kompetencji nr 1/2024, poniżej przekazujemy stanowisko IP.
„We wstępie rekomendacji zwarto następujący zapis: „/…/ Dokument opisuje 10 kluczowych kompetencji, rekomendowane formy wsparcia, minimalne wymagania dla trenerów, oraz zasoby potrzebne do realizacji wsparcia. Katalogi potencjalnych uczestników usług
rozwojowych są otwarte. /…/”. Przedmiotowy zapis daje możliwość rozszerzenia grupy docelowej, wskazanej w ramach poszczególnych kompetencji/kwalifikacji.
Niemniej jednak w przypadku delegowania do projektu pracowników, którzy pełnią zadania środowiskowe niezależnie od ich oficjalnego stanowiska, czy też gdy nazwa stanowiska odbiega od wskazanego w rekomendacji, operatorzy powinni zażądać dokumentów
potwierdzających zasadność ich zrekrutowania (np.: zakres obowiązków lub odpowiednie zaświadczenie z kadr).
Obecnie trwają prace nad aktualizacją rekomendacją. IP będzie wnioskować w ramach przedmiotowej modyfikacji, o zmianę zapisów w ww. zakresie, aby grupa docelowa w ramach poszczególnych kompetencji/kwalifikacji była określona elastycznie, umożliwiając
udział w szkoleniach wszystkim pracownikom wykonującym obowiązki zgodne z zakresem tematycznym przygotowanego wsparcia.”

Zmiana zapisów w umowie wsparcia

26.09.2025 r.

W § 2  Oświadczenia Przedsiębiorcy zmieniono pkt 9 oraz dodano pkt 10, a tym samym numeracja kolejnych punktów uległa przesunięciu.

 

Było:

  1. nie uczestniczył w projekcie w usłudze/usługach rozwojowej/-ych w ramach Umowy u innego Operatora wyłonionego w konkursie nr FERS.01.03-IP.09-004/24, w innych projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej lub Popytowych Systemów Finansowania realizowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus oraz innych programów np. Krajowego Funduszu Szkoleniowego;

Jest:

  1. nie uczestniczył w projekcie w usłudze/usługach rozwojowej/-ych w ramach Umowy u innego Operatora wyłonionego w konkursie nr FERS.01.03-IP.09-004/24,
  2. nie rozliczył usługi/usług rozwojowej/-ych w ramach Umowy, w innych projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej lub Popytowych Systemów Finansowania realizowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus oraz innych programów np. Krajowego Funduszu Szkoleniowego;

Nabór III

Nabór III – 12 listopad 2025 r. godz. 10.00 do 14 listopada 2025 r. do godz. 15.00 lub do wyczerpania alokacji w wysokości 1.200.000 zł

Nabór II

Nabór II – 3 września 2025 godz. 11.00 do 5 września 2025 r. do godz. 15.00 lub do wyczerpania alokacji w wysokości 1.200.000 zł

wyniki naboru

Nabór I

Nabór I – 5 sierpnia 2025 r. godz. 11.00 do godz. 11.30 lub do wyczerpania alokacji w wysokości 1.200.000 zł

wyniki naboru

Informacja o możliwości zgłoszenia niezgodności z Konwencją
o prawach osób niepełnosprawnych:

„Zgłoszenie niezgodności dot. Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych” Informujemy o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób z niepełnosprawnością sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON można przekazywać za pomocą: • poczty tradycyjnej, w formie listownej na adres: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (IZ FERS), ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (IP FERS), ul. Pańska 81/83, 00-834 Warszawa, • skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (adres skrytki: /MIR/SkrytkaESP) lub Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (adresy skrytek: /PARP/SkrytkaESP oraz /PARP/kancelariaPARP)”. 6) PARP zaleca korzystanie ze wzorów wizualizacji oraz materiałów dedykowanych marce Fundusze Europejskie dostępnym na stronie: www.funduszeeuropejskie.gov.pl.